Desetidolarovka, omluva premiéra a reklama v metru.


Zadní strana desetidolarovky. (Wikipedie)

Nová emise kanadských desetidolarovek (z roku 2018) má na přední straně Violu Desmond, černošskoou aktivistku za občanská práva, a na zadní straně Kanadské muzeum lidských práv spolu s bilingvní citací z Kanadské charty práv a svobod:

La loi ne fait acception de personne et s'applique également à tous, et tous ont droit à la même protection et au même bénéfice de la loi, indépendamment de toute discrimination [...]

(Charte canadienne des droits et libertés, article 15)

Every individual is equal before and under the law and has the right to the equal protection and equal benefit of the law without discrimination...

(Canadian Charter of Rights and Freedoms, section 15)

Tak hovoří ideje Kanady. Nyní se pojdme podívat na dva případy z praxe.

První případ je událost tak stará, že by si mohla objednat Crown Royal. Co se stalo? Justin Trudeau se jako učitel zúčastnil karnevalu s tématem Tisíc a jedna noc a převlékl se za černocha. Teď před volbami někdo vyštrachal ročenku oné soukromé školy, kde J. Trudeau učil.

Trudeau ve čtvrtek uvedl, že svého chování „hluboce lituje“, a že si měl lépe uvědomit, co dělá. Uznal, že fotografie je rasistická a „neměl to dělat“. (irozhlas.cz)

Kanadský politik se omluvil za osmnáct let starou věc. Je něco špatného na převleku za Aladina? Chtěl snad zesměšnit Afričany? Nevím, ale z fotky to tak nevypadá...

Měl se za to vůbec omlouvat? Nebylo by lepší zkonstatovat: "Ano, udělal jsem to a myslím si, že jsem nikoho neurazil." Nebo v tichosti počkat, až utichne tato bouře ve sklenici vody?

Myčka, která spotřebuje nejvíce vody. (Druhá verze reklamy byla OK)

Lidé dnešní doby často cedí komára a polykají velblouda. Např. řešime emise spalovacích motorů u aut, ale neřešíme emise u nákladních lodí atp. Tato kanadská “kauza” je další v pořadí...

Druhým případem je reklama na myčky nádobí v torontském metru. Byl jsem nemile překvapen. Vzpomněl jsem si na premiérovu "kauzu". Byl to silný impuls k přemýšlení a psaní.

Je hrozné, jak tato reklama zobrazuje člověka. V ničem si nezadá se sexistickými reklamami. Redukuje osobu na věc. 

Co horší?

Premiér jako černoch, nebo Arab jako myčka nádobí?

Kde je ta rovnost bez diskriminace?

Politická korektnost kulhá.

Škoda že není kůň.