Vracím zpět otázku, která se zde řešila, a jako mnohé jiné, časem zapadla. Byla by škoda, kdyby zcela.
Ta otázka zní:
Stvořil Bůh nejlepší z možných světů?
Anebo jinak: Je tento svět nejlepší z možných?
Leibniz a mnozí další to tvrdí.
Tomisté a od nich další říkají, že nikoli.
Stoupenci nejlepšího možného světa argumentují (nejčastěji zhruba) takto:
Bůh je všemohoucí a nejvýš dobrý. Svět, který stvořil, tomu musí odpovídat: Musí být nejlepší možný. Neboť kdyby Bůh stvořil méně dobrý svět, než by mohl stvořit, neodpovídalo by to jeho povaze nejvýš dobrého a všemohoucího Boha.
Opozice má zato, že nejlepší možný svět je - ontologicky vzato - protimluv, nemožnost typu kulatý čtverec, tedy že jde o vnitřně rozporné jsoucno: To nemůže existovat a proto je (ani) Bůh nemůže stvořit.
Oč jde, pokusím se vyjádřit následovně:
Bůh je aktuální nekonečno: Má nekonečnou esenci. Ta se ve stvoření vyjadřuje konečným způsobem, a to nutně_konečným způsobem, protože stvoření je konečné (je nikoli nekonečným souborem nějakých prvků).
Rozprava mezi mnou a JiKu:
JiKu říká, že je omezený (konečný) způsob, jak vyjádřit nekonečno.
V tom se shodujeme: Svět je konečným souborem prvků.
Problém leží dál:
Potenciální počet světů, které by vyjadřovaly nekonečno, tj. Boží esenci, je:
1/ nekonečný,
nebo:
2/ konečný.
Jinak řečeno, buďto:
1/ je (možný) nekonečný počet konečných stvořených realizací (vyjádření) nekonečné esence Boha,
nebo:
2/ je (možný) pouze konečný počet konečných stvořených realizací (vyjádření) nekonečné esence Boha.
Já tvrdím první.
Kdyby totiž Bůh neměl jak vyjádřit svoji nekonečnou esenci nějakým dalším/ jiným konečným způsobem, potom by vyčerpal všechny možné konečné způsoby. Tím by buďto:
a) konečné způsoby obsáhly/ vyjádřily nekonečno jeho esence, což by znamenalo, že není nekonečná, a to je nesmysl,
nebo:
b) už by nebyl žádný jiný možný způsob vyjádření jeho esence.
Způsoby ale nejsou samy od sebe a jejich možný počet není dán jimi. Jsou výrazem nekonečné Příčiny (jež jim uděluje esenci a existenci). Příčina - Bůh na nich není závislý. Způsoby jsou výrazem jeho nekonečné esence a ta jako nekonečná není limitována ničím, než pouze tím, co nemůže být. Co ale být může, není omezeno: Omezení, konečnost, existuje pouze v rámci stvořeného světa, nikoli v možnosti stvořitelných světů. Jejich možnému nekonečnému počtu nemůže nic bránit. Kdyby ano, potom by to znamenalo omezení Boží esence, a to je nesmysl.
Předpokladem teze o nejlepším možném světě je ale konečný počet možných světů. Ergo...
Kdo chce, ať to zkusí vyvrátit.
PS: Využiji příležitost a úvahu ukončím vtipem:
Optimista se domnívá, že žijeme v nejlepším možném světě. Pesimista se obává, že je to pravda.
Komentáře
sigis: Boží "lítost" v Bibli je samozřejmě antropomorfismus. Bůh je vševědoucí. Nemůže být "překvapený" nebo "zklamaný". Ale o výkladu Písma máme mnoho moudrých knih a nechci o tom hovořit. Proto mluvím o trollení.
JiKu: Však já už mlčím. Abych vám nesnižoval "dostatečnou inteligenci"....
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.