Přiznávám se, že víra v Boha je pro mě berlička. A předpokládám, že bez víry bych byl horší člověk. Nechtěl bych být Vítkem, kterého nepotkalo to štěstí…
Už když mě poprvé napadaly otázky, jestli Bůh je, nebo není – jedním z nejsilnějších motivů k těmto úvahám byla etika. Nedokázal jsem pochopit, proč se v případě neexistence Stvořitele chovat „hezky„. Nedokázal bych spočítat, kolikrát jsem v hospodských diskuzích podnapilý přišel s argumentem: “Pokud Bůh není, proč je špatné někoho zabít, znásilnit, okrást? Z hlediska dočasnosti vesmíru je to směšná malichernost.“ (Pokud by se někdo choval hezky, aby nezanikla společnost, ve které mohou jednoduše pokračovat jeho geny – byl by směšný. Vždyť až slunce vychladnou…)
Samozřejmě, že bych se cítil špatně, kdybych něco podobného provedl. Jenomže pokud by On nebyl, bylo by to jen z důvodu pocitu viny, který do mě napěchovali rodiče a společnost.
Možná bych se nakonec choval společensky přijatelně. Pro malou duši, jakou jsem, je hrůza z trestu a nepříjemnost překonávání svých vnitřních zdí (svědomí), velká překážka… Jsem rád za všechny, kteří se i bez víry chovají podle přirozeného zákona. A obdivuji ty, kteří v tom nalezli nějaký smysl. Já ho nevidím.
A teď po letech se tyhle myšlenky vrací. Ale smíšené s hrůzou. Co když se společnosti podaří překonat tyhle „iracionální pocity“? Vždyť je to tak jednoduché. Bez víry v Boha nedokážu najít v oblasti morálky jediný pevný bod, od kterého začít. Je tak jednoduché zesměšnit každý jednotlivý prvek téhle stavby. Jenže ať ji nahradím čímkoli, základy budou stejně nesmyslné a vratké.
Buď je morálka věčná a neměnná – nebo je celý život jen nesmyslná pakárna. V co teď věřím je jasné. Celý vesmír kromě nás, je v souladu s Boží vůlí a jeho zákony. A člověk má možnost sladit se s Božím záměrem. A ono slaďování se mi zdá velmi uspokojivé.
Kde hledat Boží zákon? Sokrates vtipně říká, že kdyby dobrý a špatný život záležel na tom, jak dobře vnímáme míry, často bychom se trefili a správně určili co je větší a co je menší. Někdy by nás ale smysly i zkušenosti přeci jen oklamaly – vzdálenost, úhel pohledu atd. Ó jak by si všichni vážili měřičů s přesnou mírou! (https://pokus-4.signaly.cz/1702/tri-druhy-poznani-venovan-uzivateli)
Nic objevného. Vím. Jen přiznávám, že kdybych Boha neměl, nejen že bych upadl - tomu se nevyhnu ani teď. Ale nevěděl bych, kde je nahoře a kde dole a že jsem spadl - a že existuje pád. Mám obavu, že bych se tím celý život trápil - tou nesmyslností. Věřte, nejde mi o strach ze smrti - nemyslím že jsem se dřív bál smrti víc než teď. Ale je tak uklidňující vědět, že jsem stvořen k určitému životu. Nemyslím tím teď to, že jsem stvořen pro nějaké konkrétní povolání, konkrétní úkoly které mám vyplnit - ale k určitému chování, jako když zvíře ví, co dělat. Potřebuji Boha jako berličku...
Komentáře
Chápu, že obal prodává, ale já stejně raději chci vědět, co je obsahem.
Asi jste chtěl napsat, že balení prodává.
Znáte přece to pravidlo, že estetický dojem naruší jedna červivá višeň v misce kde jsou všechny ostatní višně oku lahodné, zatímco opačný estetický efekt nedocílíte, když do misky plné červivých višní dáte jednu krásně zralou.
Pokud chcete vědět co je obsahem, musíte ten obsah adaptovat (přizpůsobit) vnímání. Primitivní člověk nedrží žádný obsah, který by nebyl schopen adaptovat - vnímat. Zatímco mnozí ostatní lidé se přidržují nějakých obsahů o kterých prohlašují, že nevědí co znamenají (berličkou smyslu zde bývá označit to za tajemství).
Primitiva obklopuje jen taková estetika (předměty...), které jsou v souladu s jeho "etikou" (přesvědčením - obsahem)
Víla je hezká, protože mladá.
Čarodějnice je ošklivá, protože stará.
Krása je mimo dobro a zlo.
Proto stáří - zlo, mládí - dobro.
Pokud pak máte příběh, kde je nějaká entita, která reprezentuje "dobro", třeba víla, tak jí z estetizujete jako hezkou (respektive mladou) ženu. U víl takové estetizování nevadí, protože víla nemá žádný etický přesah mimo svou roli víly.
Tam kde to vadí, kde dochází k třecím plochám mezi etikou a estetikou je třeba Spielbergův Schindlerův seznam. Spielberg předkládá obrazy skrze estetiku, která je eticky nepřijatelná.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.